tirsdag 12. april 2011

Åpent nett, som for eksempel blogg, contra lukkede LSM som fronter

Respons er viktig, lærerikt og i mange sammenhenger, skummelt. Gjennom både blogg og fronter har man gode muligheter til å gi tilbakemeldinger, både for lærer og elev. Det viktige vil være at elevene lærer seg å gi konstruktiv kritikk. På en blogg, kan du risikere å få andre innspill/kommentarer som kanskje ikke har noe tilknytting til skolen. Det kan dermed være en arena for å gi ufine kommentarer. Dersom dette skjer, kan det ta mye fokus og trolig svekke hensikten med hvorfor vi bruker respons til å bearbeide tekster. Av den grunn, tenker jeg at lukket nett er en fordel.
I en blogg er kommentarene som sagt tilgjengelig for alle. Er tilbakemeldingene gode og konstruktive, kan de være til stor nytte for også andre elever. Gjennom å lese hvordan andre bygger opp og formulerer sine tilbakemeldinger, kan det være til hjelp for andre og et godt utgangspunkt for å utvikle denne egenskapen.
Gjennom å bruke både blogg og fronter, ser jeg gode muligheter til å jobbe med prosessorient skriving. Bloggens oppbygging er god, med tanke på kronologi. Samtidig gir fronter i større grad en god tilgang til mappemetodikk. Her kan du enkelt få tilbakemelding fra lærer rett i teksten, samt innspill fra andre elever. Forbedre førsteutkast og legge ut i ny mappe, eventuelt presentasjonsmappe. Den gode strukturen i LMS tror jeg vil være av betydning for både elevene og læreren. 
For mange elever vil det være skummelt med alt som er åpent og tilgjengelig for andre. Da følelsen av å måtte prestere kan bli av større betydning for mange. Det kan være knyttet til skrivefeil, oppgaveoppbygging eller tilgjengelige kommentarer. En lærer bør tenker over dette, samtidig som elevene må prøve seg ut på det som i mange sammenhenger kan oppleves som skummelt. For andre elever kan blogg som verktøy for publisering av tekstene oppleves som en spennende utfordring og motivasjon i seg selv.
Jeg mener at oppgavens innhold, foredrenes synspunkt, samt elevenes alder bør være element som er avgjørende for valg av åpent eller lukket nett. Det handler om at man som lærer bør ha sunn fornuft i valgene som tas, og la fokuset ligge på at elevene skal ha størst mulig utbytte av det vi iverksetter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar