tirsdag 12. april 2011

Hvordan kan jeg som lærer bruke dette i mitt pedagogiske arbeide?

Å blogge er en god måte å jobbe med skrivetrening på. Her kan elevene individuelt eller i gruppe få ulike skriveoppgaver. Bloggen, som er åpen for hver og en skaper muligheten til å se hva den enkelte klasse, gruppe eller enkeltelev jobber med for både lærer, medelever, foreldre og andre som ønsker det. Bloggens tilgjengelighet kan læreren bruke til å få oversikt over prosess og utvikling i eventuelle oppgaver. Medelever kan bruke det for inspirasjon og se alternativer på ulike oppgaveløsninger. I tillegg blir kommentarfeltet i bloggen en viktig inngangsport, for blant annet prosessorient skriving. Det meste har et forbedringspotensial, og bloggen kan være et verktøy for å få fram dette. Her kan både lærer og medelever gi tilbakemeldinger om det positive i det som er framstilt, samt element som eventuelt kunne forbedret oppgaven. Eleven kunne dermed fått inspirasjon og hjelp til å utviklet oppgaven enda et steg videre, og se betydningen av å jobbe med skriving under prosess. I tillegg kan kommentarfeltet eller selve blogginnleggene, være et godt utgangpunkt til idèmyldring for ulike oppgaver. Med bloggen som utgangspunkt for ulike skriveoppgaver, kan foreldrene få en ypperlig mulighet til å få et innblikk i hva deres håpefulle bruker noe av skoletiden på.
Gjennom flickr og YouTube kan elevene dele sine produkt. Vi møter mange kreative sjeler, og det er en ypperlig mulighet for elevene å dele dette.

2 kommentarer:

  1. Godt å høre at du vil ta i bruk blogg som en mulig metode for å få elevene dine skriveinteresserte :) Jeg tenker også på de mindre skrivesterke, en blogg gir jo også muligheter til å poste bilder, filmer, tegninger, illustrasjoner osv., og dette mener jeg er viktig å få frem for at ikke skriving skal få full fokus hvis man først benytter seg av web 2.0.
    Det at du også vil benytte blogg som et slags vurderings- og tilbakemeldingssystem tror jeg er kjempelurt! Da får jo eleven direkte vurdering på hva som var bra og hva som eventuelt kan gjøres bedre, og de har også mulighet til å gi hverandre tilbakemeldinger og å gjøre egenvurderinger. Skolen i dag gjør det ikke lett å skulle evaluere 30 elever på én gang, men kanskje en løpende dialog som blogg kan gi er med på å bidra til mer systematisk og kontinuerlig vurdering og tilbakemelding for den enkelte elev?
    Vi går en spennende tid i møte, lykke til med blogg-undervisningene når den tid kommer :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for flott og inspirerande tilbakemelding :)
    At man kan bruke bilder, filmer, tegninger og illustrasjoner er absolutt et viktig moment. Her får de også en god mulighet til å vise sine kreative sider på en annen måte! Takk igjen :)

    SvarSlett